پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
10 آذر 1397 - 14:20

شرایط کشور،انتظارات و واقعیات!

یکی از مهمترین مسائلی که در شرایط فعلی بین مردم به بحث روز تبدیل شده و گفتگو‌های فراوانی پیرامون آن شکل گرفته، مسئله وضعیت اقتصادی جامعه است که پاسخی منطقی و قانع کننده می‌طلبد مردم از هم می‌پرسند براستی دلیل این وضعیت اقتصادی در کشور و تنگی معیشت مردم و گرانی‌های افسار گسیخته چیست؟ تعدادی از مدیران اجرائی تقریباً در همه-‌ی مصاحبه‌ها دلیل وضعیت فعلی کشور را تحریم‌های دشمن می‌دانند.
نویسنده :
محمود قاسمی
کد خبر : 1837

پایگاه رهنما :

یکی از مهمترین مسائلی که در شرایط فعلی بین مردم به بحث روز تبدیل شده و گفتگو‌های فراوانی پیرامون آن شکل گرفته، مسئله وضعیت اقتصادی جامعه است که پاسخی منطقی و قانع کننده می‌طلبد مردم از هم می‌پرسند براستی دلیل این وضعیت اقتصادی در کشور و تنگی معیشت مردم و گرانی‌های افسار گسیخته چیست؟ تعدادی از مدیران اجرائی تقریباً در همه-‌ی مصاحبه‌ها دلیل وضعیت فعلی کشور را تحریم‌های دشمن می‌دانند. اما عدهّ‌ای معتقدند هرچند دشمن در به وجود آمدن شرایط اقتصادی موجود نقش داشته، ولی دولت می‌توانسته با استفاده از ظرفیت‌های فراوانی که در اختیارش بوده با مدیریتی انقلابی و کارآمد سختی این شرایط را به حداقل رسانده و فشار‌ها رااز روی دوش مردم بردارد.
عده‌ای هم توپ را به زمین مفسدان اقتصادی انداخته و معتقدند دلیل اصلی تمام این گرفتاری ها. مفسدان اقتصادی و سرمایه سالاران بی انصافند که از شرایط تحریم نهایت سوء استفاده را به عمل آورده و با احتکار مایحتاج مردم و اخلال در روند توزیع. شرایط فعلی را برای کشور رقم زده اند درجمع بندی بین نظر‌های متعدد مردم و مسئولین در خصوص شرایط فعلی کشور می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:
۱. تحریم‌های دشمن: مقام معظم رهبری در سخنرانی ۲۲ مرداد سال جاری فرمودند:: تأثیر تحریم‌های دشمن در مسائل اقتصادی کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد است. علاوه بر نظر معظم له اظهارات اکثر اقتصاددان‌های جناح‌های سیاسی کشور هم همین عدد را نشان می‌دهد. این شاخص نشانگر این حقیقت است که اگر فرض کنیم مشکلات اقتصادی کشور ۳ دلیل دارد تنها یک دلیل آن خارجی است و ۲ دلیل آن داخلی و به مدیران نظام مرتبط است.
۲. ضعف دولت در اداره امور اقتصادی کشور: تردیدی نیست که دولت تدبیر و امید علیرغم هشدار‌های دلسوزانه رهبری. تدبیر مناسبی برای پیشگیری از به وجود آمدن شرایط فعلی به کار نگرفت و سفارش‌های حکیمانه و پدرانه معظم له از سال ۹۲ تاکنون که تنها راه خروج کشور را توجه جدی در عمل به اقتصاد مقاومتی برمی شمرد. نادیده انگاشت.
دولت‌های یازدهم و دوازدهم نه تنها اقدام چشمگیر و قابل توجهی در اجرای اقتصاد مقاومتی؛ که ازنظر مقام معظم رهبری و بسیاری از دلسوزان نظام. تنها نسخه شفابخش و راه برون رفت از شرایط فعلی بود. راانجام نداد بلکه بنا به اذعان ده‌ها نفر از نمایندگان مجلس. بخشی از برنامه‌های اجرائی دولت در مغایرت با این مقوله بود. اقتصاد مقاومتی به عنوان یک برنامه در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ برای اجراء- نه همایش و سمینار- به دولت ابلاغ شد. اما واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد دولت اعتقادی به این نسخه داخلی ندارد و به تعبیر مقام معظم رهبری در ۱/۱/۹۷ در حرم رضوی «بعضی مسئولین به نسخه‌های بیگانه بیشتر از نسخه‌های داخلی اعتماد دارند.»
هرچند سخنگوی دولت و معاون اول هوشمندانه در قالب گزارش‌هایی که ارائه می‌شود گاهی نامی از اقتصاد مقاومتی هم می‌برند. اما واقعیت چیز دیگری است. دولت تدبیر و امید به دلیل نداشتن برنامه اقتصادی مناسب، فقدان تیم اقتصادی کارآمد، ارائه آمار‌های غیرواقعی به مردم و رسانه ها، دخالت غیر مستقیم در بازار سکه و ارز، بی توجهی به اجرائی کردن اقتصاد مقاومتی، کوتاهی در نظارت بر قیمت ها، امیدواری غیرمنطقی به آمریکا و اروپا برای حل بحران اقتصادی کشور، عدم کنترل توزیع مناسب کالا و ضعف جدی در اداره امور اقتصادی کشور. بیشترین قصور و کوتاهی را در به وجود آمدن شرایط فعلی به خود اختصاص داده است.
۳- عملکرد ضعیف خانه-‌ی ملت: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی آن گونه که شایسته ملّت ایران است. پای کار نبوده اند. هرچند نمایندگان کارآمد و دلسوزی در مجلس هستند که به جدّ به دنبال حل مشکلات کشورند، اما آن‌ها هم از عملکرد مجموعه مجلس شورای اسلامی و بخشی از عملکرد رئیس محترم مجلس گله مندند. مجلس علیرغم ابزار‌های قانونی که در اختیار داشته کمک قابل توجه‌ای به بهبود شرایط فعلی نکرده بلکه در مواردی مؤید و توجیه گر عملکرد ضعیف مدیران اجرائی کشور بوده است فراکسیون‌های سه گانه مجلس هم بیش از آنکه خروجی موفقی برای حل مشکلات مردم داشته باشند در تقابل با هم به زورآزمائی و وزن کشی سیاسی مشغول بوده اند تا برای ۱۴۰۰ به جمع بندی نهائی رسیده و برای بقاء در قدرت تصمیم بگیرند و تمام این حاشیه‌های تلخ، امروز از چشم تیزبین ملّت پوشیده نیست.
۴- عملکرد قوه قضائیه: هرچند عملکرد قوه قضائیه در دستگیری مفسدان اقتصادی طی چند ماه اخیر قابل تقدیر است، ولی سوال ملت این است آیا مفسدان اقتصادی همین چند نفرند؟
یعنی به خاطر همین چند نفر وضعیت مملکت به اینجا رسیده است؟
آیا به راستی میزان دستگیری‌ها با میزان مفاسد موجود تناسب دارد؟
اگر فرض را بر این بگذاریم که پیکر اقتصادی نظام به خاطر ویروس مفسدان اقتصادی دچار عفونت شدید شده آیا تزریق تنهاچند عدد. پنی سیلین. آنهم چند ماه یکبار. می‌تواند این عفونت گسترده را خشک کند و سلامتی را به این پیکر باز گرداند؟
مانور رسانه‌ای برای دستگیری چند مفسد اقتصادی نه تنها چشم بستن بر حقیقت که با عرض پوزش باید گفت: تا حدودی توهین به شعور مردم است. زیرا آنچه در جامعه به عنوان یک واقعیت در جلوی چشم مردم اتفاق می‌افتد با آنچه در دستگیری چند نفر مفسد اقتصادی رقم می‌خورد، قابل مقایسه نیست. چرا که مردم می‌دانند زالو‌های اقتصادی زیادی با رانت و سفارش بعضی مدیران، بر گلوگاه‌های معیشتی مردم چنگ انداخته و هر روز خون مردم را در شیشه می‌کنند و اگر قوه قضائیه همت کند در اکثر موارد دلایل کافی برای کندن این زالو‌ها از گلوی ملت وجود دارد. به همین دلیل مانور روی تعداد انگشت شماری از مفسدان اقتصادی، نه تنها برای افکار عمومی قانع کننده نیست. بلکه موجب التیام آلام آنان و کاهش التهابات اجتماعی و ترس مفسدان اقتصادی از قانون هم نخواهد شد.
۵- مردم: اگر نگوئیم همه مردم. حداقل می‌توان گفت: بخش قابل توجهی از جامعه. به دلیل تاثیرپذیری از شایعات و جنگ روانی دشمن و افتادن در تور شبکه‌های اجتماعی و ماهواره ها. با خرید غیرمعقول و احتکار خانگی یکی از عوامل بهم زدن تعادل عرضه و تقاضا و کاهش اجناس در بازار و به وجود آمدن بازار سیاه و گرانی اجناس بوده اند، پرواضح است وقتی ۸۰ میلیون جمعیت کشور ۲ تا ۳ برابر نیاز واقعی خود خرید و احتکار کنند، اجناس عمومی در بازار کم شده و به مرور به چند برابر قیمت در بازار سیاه به فروش خواهد رسید.
منظور مؤلف از این نوشتار هرگز تعیین مقصر نیست. بلکه پاسخ منطقی و واقع بینانه به یک مطالبه ملی است. زیرا تا زمانی که واقعیت‌ها صادقانه به مردم گفته نشود. تغییر شرایط و انتظار همراهی مردم برای بوجود آمدن عزم و اتحاد ملی جهت عبور از بحران‌ها فراهم نخواهد شد.
نتیجه اینکه امروز وظیفه-ی همه ما حمایت از دولت، مجلس و قوه قضائیه و کمک به ایجاد و گسترش امنیت روانی در جامعه است تا زمینه‌های ایجاد اتحاد و همدلی بیش از پیش فراهم و ملت بزرگ ایران یکبار دیگر از آزمونی بزرگتر از آزمون‌های گذشته روسفید و سربلند عبور کند. ان شاءالله
برچسب ها: اقتصاد ایران مردم

ارسال نظرات